Estet – media

Estetiska programmet med inriktning Estetik och media är en högskoleförberedande utbildning som ger kunskaper som möjliggör fortsatta studier inom media. Utbildningens mål är att ta fram kreativa och företagsamma medieproducenter samt att utveckla drivna, entusiastiska medieentreprenörer med en tro på sig själva och sina möjligheter. Efter studenten ska du ha en stark portfolio och förmågan att anpassa dig till en föränderlig bransch mycket tack vare skarpa projekt tillsammans med väletablerade företag. Programmet ger behörighet till ett brett utbud av utbildningar på högskolor och universitet.
Därför valde Herman Medieinriktningen
– Jag valde media på Storsjögymnasiet för att jag gillar allt som har med media att göra, men framförallt är det film jag vill hålla på med. Jag fick dessutom ett bra intryck av lärarna i jämförelse med andra skolor som erbjöd samma inriktning.
Vad är det bästa med ditt program?
– Det är väldigt mycket praktiskt och man får även jobba med skarpa/riktiga projekt utanför skolan. Det är alltid något som händer och det är alltid roligt. Alla kurser är intressanta för mig men det är Film och TV produktion som driver mig mest.
Någon kurs du vill lyfta fram?
– Svårt att välja då alla är intressanta, men Film och TV produktion har fångat mitt intresse lite mer.
Vad gör du i framtiden?
– Om jag får jobba med något inom media är jag glad och speciellt något inom filmbranschen hade varit väldigt roligt. Filmfotograf inom longboard- eller surfkulturen skulle vara en dröm!
– Jag tycker Storsjögymnasiet gör ett väldigt bra jobb med att förbereda oss elever för den verklighet som väntar efter studenten.