Samhällsvetenskapsprogrammet – Fotboll

Inriktningen Beteendevetenskap finns i två profiler: Fotboll och Innebandy. Inriktningen Samhällsvetenskap finns i en profil: Allmän. Programmet ger dig behörighet till högskole- och universitetsstudier.
Samhällsvetenskapsprogrammet är högskoleförberedande och passar för dig som är intresserad av samhällsfrågor och vill få ökad förståelse för varför människor agerar som de gör.
Vi erbjuder en rad olika inriktningar och profiler där du får möjlighet att kombinera dina teoretiska studier med ditt specialintresse.
Därför valde Amanda Samhällsprogrammet
Jag bestämde mig tidigt Storsjögymnasiets fotbollsakademi då det verkade så himla kul. Sen kom jag i kontakt med tränarna på fotbollsakademin, JFA, och var på några testa-på-träningar samt föreläsning vilket gjorde att det här kändes perfekt!
Vad är det bästa med ditt program?
Det bästa med mitt program tycker jag är att man får möjligheten att kombinera sin satsning på fotbollen med sina studier på ett väldigt bra sätt. Jag har aldrig behövt prioritera bort någon fotboll för att kunna nå mina mål i skolan eller tvärtom. Om man gillar att spela fotboll och tycker det verkar kul att gå fotbollsgymnasium så rekommenderar jag verkligen att man väljer det. Man utvecklas samtidigt som det är roligt!
Vilka kurser vill du lyfta?
Innan gymnasiet såg jag ju såklart fram emot fotbollskurserna mest, och de är ju roligast tycker jag. Men annars är det kurserna inom beteende-inriktningen på samhällslinjen jag sett fram emot, alltså t.ex psykologi, filosofi, sociologi.
Hur ser framtiden ut för dig?
Jag vill fortsätta satsa på fotbollen och så skulle jag vilja jobba med någonting inom träning och hälsa.