Fotbollssäsongen har dragit i gång på allvar och nu väntar en spännande resa för ÖFK i Superettan. Tidigare i veckan gjorde Vestmanlands tidning ett reportage om Västerås SK:s lagkapten Simon Johanssons framgångsrika fotbollskarriär. I intervjun lyfte han Storsjögymnasiets akademichef på JFA, Jörgen ”Zäta” Zetterström, som en drivande kraft bakom hans väg till eliten.

Sånt blir man nyfiken på så vi ringde upp Simon, som idag är 29 år och fortfarande aktiv inom elitfotbollen, för att höra mer om träningens betydelse och vad ”Zäta” betytt för honom.

När kom du i kontakt med ”Zäta”?

• Han blev vår tränare redan som tonåring i Västerås och jag hade redan då drömmen och målsättningen om att nå eliten. Han var min tränare i ca tre-fyra år innan jag fick plats i A-laget.

Vad var ditt första intryck av ”Zäta” och hur minns du honom?

• Jag minns honom som en stor karaktär man lätt fastnade för, en varm och god person som också ställde tydliga krav. Det är en ledare som vet hur man talar med ungdomar och hur man bygger förtroende.

Vad ledde det till hos dig och de andra spelarna?

• Det gjorde att alla gav allt på träningar och tog inga genvägar. Han var professionell och framförallt ärlig mot oss. Vi fick veta att vägen till eliten kräver jobb och disciplin. Jag kan ärligt säga att han är den tränare som har påverkat mig mest av alla tränare jag har haft. Hade jag inte haft honom som tränare hade jag inte kommit till den position jag är idag

Vad minns du av det han berättade och gjorde?

• Alla tränare kan gå igenom fotbollsteori och ha ett bra upplägg men alla kan inte leda på samma sätt som ”Zäta” gjorde. Hans teorigenomgångar var annorlunda och det fick varje spelare att inse att man behöver hela tiden göra sina val för att nå sina mål.

Något särskilt du bär med dig?

• Jag minns väldigt tydligt en sak som han ofta sa till oss. ”Man måste ha koll på sin lilla gubbe”, med det menade han att vi alla har den där lilla gubben som säger att vi ska ta genvägar, skippa träningen, välja ohälsosam mat framför bra kost osv. Just den kommentaren har hjälpt mig mycket och är något jag bär med mig än idag för att hålla fokus på mina mål.

Vilka framgångar nådde ni som lag under tiden du hade ”Zäta” som tränare?

• Vi blev ett otroligt stark lag som gick igenom mycket tillsammans. En av våra största framgångar var när vi tog oss hela vägen till semifinal i junior SM då vi innan slog ut Malmö FF. Malmö var redan då kända för att rekrytera de bästa i landet och vi var alla från Västerås.

Vad har han betytt för sammanhållningen?

• Utan den hade vi aldrig nått så långt och jag hade inte heller kommit så långt inom fotbollen. Han lyckades bygga en vinnande kultur inom laget som vi starkt trodde på.

Hur har din karriär varit?

• Västerås är laget i mitt hjärta och det är här jag alltid har trivts bra. Det har varit anbud från Allsvenskan och Norge men jag har valt att fortsätta min resa i Superettan för att vara med och ta upp laget till Allsvenskan.

Du var ungefär i samma ålder som våra gymnasieelever när du hade ”Zäta”. Vad skulle du vilja ge för råd till våra ungdomar?

Om man vill satsa på att bli en elitspelare så behöver man helt enkelt jobba hårdare än alla andra. Det är grunden till att bli bättre. Utöver det är det tålamod man behöver ha. Fotbollsbranschen är väldigt tufft idag och vägen till eliten är svår. Därför är det viktigt att ta åren till att lära sig så mycket man kan oavsett vilken klubb man spelar för. Som spelare så kanske man behöver ta den långa vägen innan dörren öppnas. Jag vill även ge rådet att ha en plan b. Det kan ske mycket inom fotbollen som kan sätta stopp för karriären. Då är det bra att ha en backup-plan, dvs sköta studierna, söka sig till vidareutbildningar och vidga vyerna. Den erfarenheten kommer man alltid ha nytta av oavsett om man når eliten eller ej.

*Värt att nämnas är att flera spelare från denna grupp som ”Zäta” tränade lyckats bli både nationella elitspelare samt utlandsproffs. Den som nått allra längst är såklart Manchester Unitedspelaren, och landslagets lagkapten, Victor Nilsson Lindelöf.

Intressant intervju och fina ord beträffande ”Zätas” hårda jobb med denna ålderskull i VSK.

Stort tack och lycka till Simon Johansson, lagkapten för Västerås SK.

Du visar för närvarande Lagkapten för Västerås SK lyfter Jörgen ”Zäta” Zetterström som en framgångsfaktor