E-sportsakademin

Jonathan Nilsson

jonathan.nilsson@storsjogymnasiet.se

Sportakademi

E-sport är en snabbt växande sport som Storsjögymnasiet också vill vara en del av. På både Teknik- och El- och energiprogrammet kan du välja E-sport som utökad profil. Detta innebär att du, förutom att läsa ordinarie kurser, även får tid att träna E-sport på skoltid. Förutom speltekniska detaljer, strategier och lagsamarbete kommer även mental träning, hälsa och fysisk träning vara en viktig del i utbildningen.

Beroende på valet av program, tillsammans med profilen E-sport, ökar möjligheterna att hitta intressanta yrken relaterade till spelindustrin. Utbildningen ger dig även kunskaper till fortsatt spel på hög nivå.

Valet av denna sportakademi ger dig

• En E-sportlokal som har anpassad miljö för spel och träning.
  • Ett seriöst träningsupplägg vilket innebär genomgångar och övningar av användbara strategier för att lyckas i diverse spel.
  • De ordinarie studierna kommer först! Storsjögymnasiet betonar, precis som för alla elever, vikten av att sköta sina studier och att ligga i fas i kurserna.

Instruktörer

• CS:GO
  • Leauge of Legends
  • World of Worldcraft
  • FIFA

Kvalitet och kompetens alltid en prioritet

Antagning till E-sportprofilen kommer göras på dina betyg. Det kommer erbjudas ett begränsat antal platser till profilen. För att klara utbildningen rekommenderar vi också att du har erfarenhet av datorspel. Om E-sport är din passion och något du vill kombinera med ett högskoleförberedande program, tveka inte att höra av dig till oss för mer information.

Efter studenten

Läser du på Teknikprogrammet kan du bl a gå vidare till gymnasieingenjör-T4, tekniksprånget eller universitet. Väljer du El- och energiprogrammet finns webbdesigner, datatekniker, IT-tekniker, nätverksadministratör eller nätverksoperatör att välja på. Fler tips på framtida yrken som kan vara intressant: IT-arkitekt, spelutvecklare, systemutvecklare, webbdesigner

Film om sportakademin

Vill du ha mer information?