Om skolan

Storsjögymnasiet i Östersund

Vi tror på en öppen skola

Vi är en modern skola som förutom lärande och kunskap, står för goda relationer, tillgänglighet samt höga förväntningar. Vi tror personlig utveckling och kunskap går hand i hand och tillsammans med eleverna skapar vi en utmanande miljö.  På Storsjögymnasiet får våra elever möjlighet att förverkliga sina idéer samtidigt som de får en bra grund för framtiden. Våra engagerade lärare arbetar aktivt för att utmana elevernas utveckling.

Hos oss kommer eleverna inte bara teoretiskt arbeta med kunskaper och förmågor utan även praktiskt jobba med verklighetsbaserade projekt. Detta görs i samarbete med näringsliv, organisationer och skolor. Vi vill att utbildningen ska vara verklighetsbaserad så våra elever är väl förberedda för det yrkesliv som väntar.

Vår vision är att alltid vara förstahandsvalet för både elever och personal.

Storsjögymnasiet i Östersund startade hösten 2013. Skolan hade dock funnits i 10 år innan dess under ett annat namn. Vi är en modern skola som förutom lärande och kunskap står för goda relationer, tillgänglighet och höga förväntningar. Storsjögymnasiet är en relativt liten skola där trygghet och trivsel är viktigt.

Vår planering

Storsjögymnasiet i Östersund

Skolan

• Längre lektionspass där eleverna hinner starta, fördjupa sig i och avsluta det de jobbar med för dagen
  • Mer än 15 års erfarenhet av att använda IT naturligt i undervisningen
  • Engagerade lärare och mentorer som stöttar eleverna med studierna
  • Höga förväntningar ställs på alla våra elever för att de ska vara förberedda för arbetslivet och vidare studier

Högskoleförberedande

• Lärarna lär eleverna att bli mer ansvarstagande vad gäller sitt skolarbete
  • Eleverna tar del av våra samarbeten med näringslivet
  • Storsjögymnasiet har ett aktivt samarbete och utbyte med Mittuniversitetet

Yrkesprogram

• Elever som läser på Frisörprogrammet får jobba med riktiga kunder i vår egna frisörsalong Studio Strå. Vid IT-inriktningen får eleverna jobba med praktiska projekt inom nätverk och programmering i nära samarbete med lokala företag och organisationer. Elever på Barn- & Fritidsprogrammet får driva olika typer av projekt kopplat till deras inriktning.
  • Eleverna möter engagerade lärare med lång yrkeslivserfarenhet.
  • Efter studenten får eleverna en yrkesexamen inom det område de har läst.

För mer information

Camilla Karlsson