El & energi – Dator- & kommunikationsteknik

El- & Energi programmet med inriktningen dator- och kommunikationsteknik, är i första hand yrkesförberedande. Genom individuella val har du även möjlighet att få grundläggande högskolebehörighet. Utbildningens mål är att du ska leva upp till branschens krav och vara anställningsbar efter utbildningen. Under utbildningen lär du dig installera, administrera, underhålla och reparera dator- och kommunikationssystem på ett yrkesmässigt sätt. Vi har två yrkesutgångar: nätverksteknik och programmering.
Därför Joel valde El- & energiprogrammet
– Jag valde detta program då det inriktar sig på sådana områden som jag har intresse för, såsom el, nätverk & programmering. Jag valde detta gymnasium för att jag tidigare hade hört mycket bra om det och även besökt lokalerna.
Vad kan du lyfta med ditt program?
– Fler praktiska övningar än teoretiska. Vi har t. ex haft projekt såsom Red Carpet Ride, där fick vi lära oss mycket om hur man håller ett projekt levande. Duktiga lärare som verkligen bryr sig om sina elever,all hjälp man behöver får man.
Vilken kurs ser du oftast fram emot?
– Nätverkskursen, min inriktning. Där är det både teoretiska och praktiska uppgifter. Det är roligt och mycket att ta in. När man har lärt sig det grundläggande har man något att jobba vidare på.
Vad kan du säga om din klass?
– Ingen klass är lik den andra brukar man säga, det stämmer i mitt fall. Jag kommer sakna mina klasskamrater efter gymnasiet, de har gett mig minnen för livet.
Hur ser du på din framtid?
– Just nu tänker jag på att bli elektriker inom försvarsmakten, men vet vem hur framtiden ser ut.