Hantverk – Frisör

Utbildningen Frisör är ett yrkesprogram som syftar till att utbilda kreativa och företagsamma frisörer. Efter utbildningen ska våra elever ha utvecklat en tro på sig själva och sina möjligheter, och de ska ha förmågan att anpassa sig till en föränderlig bransch. Studio Strå är Storsjögymnasiets egen frisörsalong som ligger på Färjemansgatan 15 i centrala Östersund. Där har våra elever teorilektioner samt att vi även arbetar praktiskt då vi erbjuder klippning, färgning och styling genom kundbesök.
Därför valde Ronya frisörprogrammet
– Jag valde mitt program för att jag har alltid varit intresserad av hår och make-up vilket jag nu får syssla med tack vare programmet. Sedan var Storsjögymnasiet ett självklart val för mig då jag inte ville gå på en alltför stor skola men inte heller en liten.
Vad tycker du mest om med ditt program?
– Det bästa med mitt program är helt klart alla möjligheter och lärare. Programmet är helt underbart och varje dag är en rolig dag. Man lär sig alltid något nytt och har alltid möjligheten att förbättra sig själv.
Hur ser du på dina kurser?
– I individuella valet är det Make-up kursen som jag ser mest framemot, annars är det framförallt alla frisörkurserna som intresserar mig då de är så himla roliga!
Hur är din klass?
– Klassen är helt fantastisk, många starka karaktärer med många olikheter, vilket gör oss starkare som klass. Vi har alltid roligt oavsett vad.
Hur ser du på din framtid?
– I framtiden vill jag såklart bli frisör eftersom det är det jag är intresserad av just nu, men det finns även ett intresse att jobba som socionom i framtiden. Till sist vill jag tillägga att lärarna på Storsjögymnasiet är super! De hjälper otroligt mycket och gör allt för att en ska lyckas!