Estet – bild

Estetiska programmet med inriktning bild & form är en högskoleförberedande utbildning som ger dig kunskaper som möjliggör fortsatta studier inom bland annat konst, design och formgivning. Programmet ger även behörighet till ett stort utbud av andra utbildningar på högskola och universitet. Du får under din utbildning utveckla ditt eget konstnärliga uttryck genom att teckna, måla och arbeta med form på olika sätt, både digitalt och med traditionell teknik. Vi arbetar med akryl- olje- och akvarellmåleri samt screentryck och grafik. Du får också lära dig att tolka och analysera konst i olika sammanhang och jobba på en digital portfolio där du samlar dina verk under din utbildning.
Därför valde Petronella Bildinriktningen
– Jag valde Bild- och form på Storsjögymnasiet av den anledningen att jag alltid varit intresserad av konst. Därför var detta program ett givet val för mig!
Vad är det bästa med ditt program?
– Det bästa med mitt program är att jag under skoltid får lägga ner energi på det jag gillar – konst! Det var också här jag mötte min nu bästa kompis. Hon älskar jag mer än allt. Med det vill jag säga, välj det program som passar dig, då är möjligheten större att du hittar någon med liknande intresse.
Vad gör du i framtiden?
– Denna frågan är svår då jag är en sådan person som inte kan hålla mig till få intressen. Eftersom denna linje är högskoleförberedande är det nog mitt första mål, att gå i högskolan. Men jag vill ju göra så mycket! Dock det jag vet hittills är att jag vill ha ett jobb länkad till sociala medier. Jag ser mig dock inte låst till något eftersom mitt intresse för omvärlden och kreativitet så stort.